Final Fantasy VII Remake trailer - paljon puhetta parista minuutista

Square Enix julkisti hiljattain uuden trailerin Final Fantasy VII:n remakesta. Hetihän se tietysti piti mennä katsomaan ja niin taisi tehdä moni muukin.


Traileri oli kieltämättä kaunis. Myönnettävä on, että siitä tuli se vähän samanlainen viba kuin FFVII:n alkuvideosta joskus vuosia, vuosia sitten. Se sellainen "vau, kaunista!" -fiilis. Tunnelma oli silti omansa, eikä pelkkää nostalgiahuurua, mikä on tavallaan positiivistakin. Nostalgiatripille pääsee aika helposti starttaamalla vanhan seiskan, joten en välttämättä tarvitse sitä tämän uusion kohdalla.


Hahmoja tuli tietysti myös tarkasteltua traileria katsellessa. Jessiestä tykkäsin kovastikin, mutta Cloudista ja Barretista jäi vähän ristiriitaiset fiilikset. Barret oli kyllä barretmainen, mutta aurinkolasit näyttivät vain typeriltä. Midgarissa ei paljon päivä paista, joten miksi? Tiedän kyllä, että esim. Rude on myös aurinkolasien vannoutunut ystävä, mutta onko Barretinkin pakko olla? Ja ylipäätään kokonaisvaikutelmana Barret toi liikaa mielen Bladen.

Cloudin tunnistaa edelleen
Mitä taas Cloudiin tulee, on toki sanottava, että kyllä hän hyvältä näyttää. Ei sillä tavalla, että erityisemmin iskisi juuri minun makuuni, mutta ei herraa voi rumaksikaan sanoa. Hän kuitenkin näytti liiankin heiveröiseltä. Busterin heiluttelemisen luulisi vaativan vähän enemmän lihaksia, vaikka olisi  makobuustaus alla... tai ylipäätään voisin kuvitella sen makobuustauksen juuri kasvattavan niitä lihaksia. Katsokaa vaikka Angealin käsivarsia!

Toisaalta mietin sitä, että Cloudin olemus voisi olla seurausta pitkästä pakomatkasta Zackin kanssa. Eikös se päättynyt aika vähän ennen seiskan alkua? Vai muistanko täysin väärin? Silloin vain voisi kuvitella, että reissun riuduttama Cloud ei miekkaa juuri heiluttaisi, mutta... no... olisihan se toki aika tylsää, jos Cloud ei jaksaisi taistella ollenkaan.

Jossain taisi olla Square Enixin maininta, että Cloudin hentous johtuu valaistuksesta eikä niinkään siitä, ettei herralla ole lihaksia tarpeeksi. Nämä omat spekulaatiot ovat kuitenkin paljon, paljon hauskempia ja mielenkiintoisempia.

Cloudissa häiritsi lisäksi vielä hänen taistelutyylinsä ja liikehdintänsä. Square Enix on ilmeisesti käyttänyt aika suoraan Final Fantasy XV:n luotua taistelusysteemiä ja Cloudin elehdinnästä tulikin valitettavan paljon mieleen Noctis. Toivottavasti lopulliseen tuotokseen saadaan hahmojen liikkeisiin enemmän omaperäisyyttä.


Ylipäätään taistelusysteemi huolestuttaa minua hieman. En ole missään vaiheessa edes kuvitellut, että vanha rivitanssi palautettaisiin. En oikeastaan usko, että se sopisi remaken tyyliin. Toiminnallisempi systeemi oli siis odotettavissa, mutta toistaiseksi en ole tykästynyt FFXV:n taisteluihin, joten toivon, ettei FFVII remake ole tosiaan lopulta siitä täysi kopio. 

Minulle tärkeitä asioita taistelussa olisi ainakin se, että materiat olisivat jossain roolissa ja että olisi mahdollisuus pelata eri hahmoilla. Edellinen on juonen huomioon ottaen melko todennäköistä, koska materia näyttelee siinä isoa roolia. Ja jos erinäisistä juonielementeistä pidetään kiinni, pitäisi pelissä myös tulla tilanteita, jolloin Cloudilla pelaaminen ei ole vaihtoehto.

Veikkaisinkin, että itse pelaisin mieluiten Tifalla. Lähitaistelu on kuitenkin se minun juttuni ja melkeinpä heiluttelen mieluummin nyrkkejä kuin miekkaa (pelimaailmassa, todellisuudessa heiluttelen lähinnä pölyhuiskaa uhkaavasti, jos siivoaminen ei tapahdu riittävän ripeästi). Yuffieta ja Vincentiä kokeilisin myös erittäin mielelläni, joskin enemmän siitä syystä, että he ovat hahmoina omia suosikkejani. Cid saattaisi olla taistelutyyliltään taas enemmän oikeasti minun makuuni kuin ninjaneito ja vampyyriherra. Aerithilla, Barretilla ja Cait Sithilla pelaaminen ei kiinnosta pätkääkään, mutta Red XIII / Nanaki voisi olla ihan ok.


Aika pian trailerin jälkeen seurasi uusi uutinen: FFVII:n remake ei tulekaan olemaan yksi kokonainen peli vaan se julkaistaan useammassa osassa. Ilmeisesti jokainen näistä osista tulee olemaan oma kokonaisuutensa niin tarinan kuin pelikokemuksensa puolesta. Syyksi tähän valintaan on mainittu se, että peli on niin massiivinen, ettei sitä voi julkaista kerralla.

Olen koko ajan suhtautunut tähän remake-hässäkkään lievän skeptisesti (ja joskus vähemmän lievän) enkä varsinaisesti ilahtunut tästä ideasta. Alkuperäinen FFVII julkaistiin kolmella levyllä, koska se ei mahtunut yhdelle. Jos remake on myös massiivinen kokonaisuus, voitaisiin sekin laittaa useammalle levylle ja myydä kuluttajille kerralla yhtenä pelinä sen sijaan, että rahastetaan samalla teoksella yhä uudestaan ja uudestaan. Tarinaa ei voi pelata heti kokonaan vaan joutuu odottelemaan jatkoa siihen asti, että sitä jälleen suvaitaan julkaista. Ei se mahdotonta ole, mutta mieluummin pelit kokisi omassaan kuin jonkun muun määrittelemässä tahdissa.

Yksi syy pelin pilkkomiseen saattaa olla yksinkertaisesti aikataulullinen. Square uutisoi entisestä Final Fantasy Versus XIII:sta, nykyisestä Final Fantasy XV:stä aivan liian aikaisin. Peli ei ole tullut vieläkään ulos vaan sitä hiotaan edelleen. Varmastikaan Square Enix ei halua, että seiskan remaken kanssa käy samalla tavalla. Osissa julkaisu toisi pelin pelaajien hyppysiin aikaisemmin, koska loppujen osioiden ei tarvitsisi olla valmiina ensimmäisen julkaisun yhteydessä. Kukaan ei siis voisi vinkua siitä, että taas tehdään kymmenen vuoden projektia, joka ei tunnu etenevän.

Kokonaan eri asia on, haluavatko FF-fanit pelata pelinsä osissa. Itse odottaisin mieluummin vähän pidempää ja ottaisin koko pelin kerralla. Tuntien itseni tässä kuitenkin käy niin, että sorrun, kun julkaisupäivä ensimmäiselle osalle ilmoitetaan ja marssin tekemään oman ennakkovaraukseni kivijalkaliikkeeseen. Verkkokaupastahan sitä ei voi tehdä, koska silloin sitä ei välttämättä saisi julkaisupäiväksi.




Ei kommentteja